Na co bychom se měli zaměřit při výběru úvěru, abychom se nepropadli do dluhové pasti?
Reálné možnosti splácení
Každá půjčka představuje závazek. Není to dar, ale způsob výdělku ve formě služby, jde o právní vztah mezi věřitelem a dlužníkem. Zakopaný pes vězí vždy na samém počátku smluvního vztahu, kdy dlužníci jednají zbrkle a neuváženě. Vypůjčit si peníze by zkrátka dokázalo i malé dítě. Odborníci ve finanční oblasti důrazně varují své klienty před neuváženými kroky, především je třeba pečlivě zvážit své možnosti, zda mám dostatečně silný zdroj příjmu, který splátky dokáže pokrýt, a to včetně úroků a dalších smluvních poplatků. Dále je třeba promyslet potenciální hrozby, jež se týkají zhoršení situace ve formě zvýšení nájemného, daňové odvody, leasingové splátky, úřední poplatky, výdaje na zdravotní péči, případně riziko ztráty zaměstnání či ohrožení podnikatelské činnosti.
Reklama a marketingové tahy
Reklama existuje dvojího druhu. Jedna se snaží prezentovat služby a výrobky na úrovni, seriózním způsobem, není klamavá a nemáme z ní špatný pocit. Přináší nám informace o novinkách, s nimiž se setkáváme poprvé, a svůj účel plní tak, že uspokojí nabízející i poptávající subjekt. Pak ale existuje i reklama cílená pro zisk. Jde o určitý projev sobectví na jedné straně, s cílem využít některé psychologické triky, co působí především na méně sebevědomé jedince. Některé reklamy, a týká se to pochopitelně i půjček a úvěrů, se tváří velice lákavě a vzhledem k tomu, že každá z nich není seriózní, je nanejvýš nutné zkoumat její pozadí – skutečné obchodní a smluvní podmínky, nezávislé klientské recenze, diskusní fóra. Dále ověření úrokových sazeb (rozdíly mezi per month a per annum), limitovanou nabídku, termíny splátek, věkové omezení atd.
Bezplatné online poradny
V bezplatné poradně vám překvapivě sdělí informace, o kterých nemáte ani tušení. Rozhodně není důvod ostýchat se zeptat touto cestou (třeba i anonymně) na „hloupé“ otázky ohledně půjček a úvěrů. Nikdo z nás není vševědoucí a stydět se za svou neznalost je nesmysl. Raději se desetkrát informovat a být „vědomý“, než spadnout do dluhové spirály, v níž se v současné době v Česku ocitlo již více než osm set tisíc lidí.