Bezesporu jste již slyšeli hodně o mezinárodní dopravě a co všechno se v ní děje. Nejnověji asi problémy v Suezském průplavu, správně? Velká loď, která zablokovala jeden malý kanál, a 12 % světového obchodu stálo, což vyústilo ve ztrátu několika bilionů dolarů. Což je opravdu velká suma na to, že tam byla loď jen týden a něco. Co by asi tak udělalo se světem, kdyby zkolabovala celá mezinárodní doprava na souši? To bychom se mohli rozloučit se španělskými rajčaty a česnekem z Číny.
Pakliže bychom zkoumali trochu podrobněji, co to vlastně mezinárodní obchod je, tak je to kombinace dopravních prostředků, dopravní infrastruktury, právních dokumentů a nejrůznějších pojištění, dokumentárních akreditivů, záruk a zároveň neustálé honby za časem, protože všechno musí šlapat jako hodinky, všechno musí jet jako by se nechumelilo.
A pokud to nejede, tak jsou zde velké problémy.
O právních stránkách mezinárodního obchodu bychom se mohli bavit donekonečna (a taky budeme), ovšem každý podnikatel, který by kdy chtěl expandovat do zahraničí, se nutně musí seznámit s nejrůznějšími zvyklostmi, zásadami i pravidly, které právo mezinárodního obchodu musí nutně obsahovat, aby fungovalo. Jak se totiž domluvíte s někým ve Francii na stejných podmínkách, aniž byste si upřesnili terminologii a pěkně v tom udělali pořádek? Právě proto je nesmírně důležité, aby mezinárodní obchod byl skutečně mezinárodní, aby každý člověk v každém státe věděl, co má od toho druhého čekat na základě nějaké společné platformy, která sjednotí terminologii, takže když někdo ve smlouvě o dodání uvede DAP, tak každý ví, že to znamená to a to dle UNIDROITu.
A to je jenom špetka toho, co bychom měli znát, abychom se mohli úspěšně ucházet o naše vlastní místo v tomto mezinárodním prostředí.
Zároveň zde patří pojem dodávání zboží, doručování. Pakliže byste chtěli zkusit doručovat sami a ne přes prostředníka, proč se nepodívat, co může půjčovna dodávek Praha udělat, aby se vám to podařilo?